torsdag 13 mars 2014

Enkel självskattning med incitament - en utopi?

Komptetensinventering medelst självskattning...  vad ger det för vibbar? Tänk dig att du ska blida dig en uppfattning om vad medarbetare kan, känns det svårt eller lätt? Förutom att man behöver någon form av teknisk eller administrativ lösning som kan hålla i datan så finns den lilla detaljen att du du dessutom behöver få folk att prioritera att lägga sin tid på detta. En införsäljning helt enkelt eller att hitta ett incitament "What's in it for them?". Det kan finnas mängder av olika orsaker till att en självskattning inte blir ifylld. Några tänkbara hinder till en genomförd självskattning nedan.
  • Man hinner/prioriterar det inte i dagens "tids-optimerade" tillvaro
  • Graderingen är för "avancerad" och man tappar därför lusten (varit med om att gradera din konferenslunch 1-10 någon?)
  • Man kanske vill inte "outa" att man trots allt inte har så bra kunskaper i system X som man sagt
  • Man ser helt enkelt inte någon vits med det ("Big brother samhället.. jaha, snart vill väl arbetsgivaren registrera vad jag äter också för att kunna lägga sig i").

Det kan också vara så att medarbetaren överskattar eller underskattar sin förmåga (tjejer brukar, om jag får generalisera, vara bra på att underskatta sin förmåga - jag blir alltid imponerad av rekryterare som ser igenom detta). Dessutom, hur lätt är det egentligen att veta om din kompetens i system X är 2,3 eller 3,2? Nog om det negativa - jag har faktiskt funderat på en lösning som jag ser fram emot att implementera! :) Min idé på lösning är både "enkel" för självskattaren och innehåller incitament som jag tror att tillräckligt bra för att få den mest hårdhudade nej-säjare att mjukna (Nej, nu överdriver jag lite - jag tror inte att man får med sig alla på båten, det är okej med bara den stora massan).

Min tanke är att man genom ett enkelt självskattningssystem ska rejta sina kunskaper med alternativen nedan.
  • Kompetensen finns inte
  • Jag kan en del, men behöver fråga andra
  • Jag kan mycket, andra frågar mig

 Okej, säjer ni kanske. Systemet verkar enkelt - men var är incitamentet? Jo, det kommer här. Vi lägger till alternativet

  • Jag kan inte, men är superintresserad


Förslag på förenklad självskattning med färgkoder


Detta innebär att du har möjlighet att ingå i projektet och arbeta med någon av dina andra kompetenser, men med möjlighet att lära dig mer kring kunskapen du eftertraktar. Vilken *win win* för medarbetaren som här har en möjlighet att påverka lite mer i vilka projekt hon/han landar. En medarbetare som känner sig delaktig i sin egen kompetensutveckling, och som också ges möjlighet att reflektera över sådant även utanför det årliga utvecklingssamtalet blir en glad medarbetare. Att få vara med och styra minskar känslor av både stress och frustration och dessutom är det ju roligare att arbeta med saker som verkligen ger en energi (och så är det ju med saker som man är supersugen på att lära sig, eller hur?). Har vi ett incitament eller vad?

Så, sammanfattningsvis, graderingen är mycket förenklad, men tillräckligt bra för att kunna göra en första bedömning och incitament finns att fylla i. Då är väl allt klart eller? Skulle tyvärr tro att det behövs några steg till innan grupperingen är igång och kan börja självskatta. Jag behöver fundera kring saker som tekniskt plattform (troligen ett Excel dokument med flera flikar i vårt "gruppintranät" i plattformen SiteVision), frekvens (årligen?), jag behöver hitta ett gäng kompetenser och gruppera dessa i ett kompetensträd (kanske en post it övning med kollegorna), hur hanterar vi "nya" kompetenser som inte finns i lösningen? Det är ju viktigt att det blir ett levande dokument, även om det inte ändras hela tiden.

Vi har en kompetensnodsaktivitet planerad i gruppen under våren, kanske vore det ett tillfälle för gruppen att börja reflektera kring sina kunskaper. Jag åt lunch med en kollega igår som tipsade om att ha riktlinje om att man inte kan uppge sig som expert på ett ämne om man inte arbetat med det inom de närmaste åren, det händer för mycket för snabbt i vår bransch. Man kan vara nivån under, kunskaperna går att damma av, men expertnivån kräver aktualitet. Mycket bra synpunkt! Tror att jag ska försöka hålla nere antalet riktlinjer och satsa med på något som blir intuitivt och lätt att fylla i (tänk Google). 

Vad tror ni om detta? 

Hör gärna av er med en kommentar, så att vi kan bli bättre tillsammans! :)






2 kommentarer:

  1. Att gradera sig själv är inte lätt, men det är ett bra inintiativ att ta hänsyn till sitt intresse i ämnet.
    I många fall känner jag att ett svarsalternativ som skulle passa är: "Jag kan bara lite, men ändå mer än mina kollegor, så de frågar mig och eftersom jag är intresserad så försöker jag hjälpa till."
    Eller varför inte: "Jag kan mycket, men är trött på alla som fortsätter fråga mig trots att jag inte längre jobbar med de sakerna och de borde lärt sig själva vid det här laget."
    Men ska man ta hänsyn till alla sådana varianter måste man väl utöka svarsalternativen ad infinitum.
    Kanske kan man ställa flera frågor, så man får reda både på intresset och kunskapsnivån (och om det är bred eller specialistkunskap).

    SvaraRadera
  2. Stort tack för dina tankar xynomorf! En kollega utryckte något liknande i stil med "Ta brunt också, för sånt man kan, men inte vill syssla med". :)

    SvaraRadera